Od svih promjena s kojima smo suočeni zadnjih nekoliko tjedana, među onima koje najviše utječu na naš svakodnevni život svakako su on-line provođenje nastave i rad od doma za dio roditelja. Iako je ovo prilika za većinu ljudi da više vremena provedu sa svojim obiteljima, svjesni smo potencijalnih izazova koji se mogu javiti pri ovoj nagloj promjeni obiteljske svakodnevice, naročito ako kod kuće imate djecu mlađe dobi.
Ono što smatramo da je najvažnije za naglasiti te od najveće pomoći je uvođenje strukture i dnevnog rasporeda, o čemu smo i pisali ranije: https://dpp.hr/sam-svoj-majstor-kako-samostalno-isplanirati-ucenje-za-vrijeme-online-nastave/.
I djeci i odraslima potrebne su korisne aktivnosti koje će im okupirati pažnju te skrenuti misli sa svega što se događa oko nas. Budući da je zadnjih dana jedini način da ostvarujemo socijalne odnose onaj preko društvenih mreža te da su one ujedno najdostupniji način zabave, lako je upasti u zamku prekomjernog korištenja tehnologije za vrijeme izolacije. Ipak, kako odraslima, tako i djeci, potrebno je ograničiti vrijeme provedeno na društvenim mrežama stoga u nastavku donosimo neke ideje kako provoditi vrijeme s djecom kod kuće.
Prije svega, možete razgovarati s djecom i provjeriti što bi ona htjela raditi, naglasiti im da ste otvoreni za njihove prijedloge i potruditi se ostvariti što više njihovih prijedloga (ovdje ne preuzimamo odgovornost ako oni požele od kuće napraviti bazen, a vi im omogućite to; sigurnost provedbe njihovih ideja ostavljamo vama na procjenu).
Aktivnosti:
• Uključiti dijete u kuhanje (ovisno o dobi djeteta):
o Možete napisati popis namirnica potrebnih za ručak te se igrati da su kuhinja i ostava trgovine pa ga poslati u „kupovinu“
o Raditi voćne ražnjiće (djeci će biti zabavno, a i možda lakše pojedu voće)
o Dovoljno je da paze na vrijeme koje treba proći (npr. za kuhanje tjestenine – važno je da osjete da doprinose)
o Napraviti najobičniju smjesu za kolačiće te ih pustiti da ih sami oblikuju
• Razmislite čime ste se vi zabavljali kada ste bili manji te podučite djecu igrama vaše mladosti (npr. križić kružić, država-grad-selo, „vješala“, pogodi tko/što itd.)
• Ako su djeca predškolske dobi i tek uče abecedu, možete napraviti Memory sa slovima abecede (izrežite 60 komada papira i napravite dva „seta“ tako da na svaki papirić napišete jedno slovo abecede) – možete započeti s manje slova, ovisno o dobi djeteta; kada vi ili dijete pronađete par papirića na kojima piše jedno slovo, morate na papir napisati riječ koju znate da počinje tim slovom (ovo može poslužiti i za učenje stranog jezika – npr. reći riječ koja počinje tim slovom)
• Uz pomoć kuhinjskih stolica, plahti i pokrivača napravite svoj šator u zatvorenom (možete ga iskoristiti za gledanje filma ili piknik sa sendvičima)
• Uvedite obiteljske rutine (za vrijeme zajedničkog objeda ili prije spavanja neka svatko navede najbolju stvar koja mu se danas dogodila ili jednu stvar koju bi volio sutra izvršiti); također možete planirati svoju prvu avanturu nakon prolaska ovog perioda izolacije (izlet, putovanje, druženje s obitelji i prijateljima)
• Igrajte pantomime sa životinjama (ako djeca znaju čitati i pisati, neka svatko napiše po nekoliko životinja te izvlačite, ako ne, možete staviti u veliku vreću plišane igračke pa izvlačiti da drugi igrači ne vide)
• Uvedite vrijeme u danu za tjelovježbu, pokušajte uključiti sve članove obitelji (ovisno o prostoru, dobi i interesima djeteta to može biti gimnastika, ples, boks, yoga); ako dijete inače nešto trenira možete njega zamoliti da jedan dan vodi vježbe razgibavanja ili trening
• Pokušajte se s drugim roditeljima dogovoriti za igranje s drugom djecom preko neke od mreža koje vam omogućuju video pozive.
Jasno je da ove aktivnosti ovise o vremenu koje imate na raspolaganju i roditelji koji rade od kuće neće imati tu slobodu organizirati duge i zahtjevne igre, ali nešto od navedenog će se sigurno uklopiti u vaš raspored. Važno je odrediti vrijeme u danu koje ćete posvetiti isključivo djetetu. Na tom tragu, imajte na umu da tijekom ovog vremena ne trebate biti 24-satni zabavljači svoje djece. Pobrinite se da su im dostupni različiti izvori zabave i potaknite ih da ne traže zabavu samo preko računala ili mobitela. U redu je da osjete dosadu jer ih ona može potaknuti da sami osmisle aktivnosti za sebe, a i za cijelu obitelj.
Za kraj, smatramo bitnim napomenuti da u ovakvim „nenormalnim“ vremenima možete očekivati razna pitanja djece o svemu što se događa oko nas, a o načinima na koje razgovarati s njima, kako pomoći njima, a i sebi sugeriramo da pročitate tekstove stručnjaka na stranicama Društva za psihološku pomoć (https://dpp.hr/category/news/dpp-news/ ), zatim Poliklinike za zaštitu djece i mladih grada Zagreba (https://www.poliklinika-djeca.hr/) i Zagrebačkog psihološkog društva (https://zgpd.hr/).
Autorice:
Silba Knežević, prvostupnica psihologije
Ivana Bandić, magistra psihologije
*Hvala prof.dr.sc. Marini Ajduković na čitanju i povratnim informacijama.