Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Pokretanje psiholoških kriznih intervencija za druge pravne osobe

Uvod?

Krizni događaj je iznenadan i/ili rijedak događaj koji djeluje izrazito uznemirujuće ili stresno na većinu ljudi. Uključuje mogući ili stvarni gubitak osoba, stvari ili vrijednosti važnih za pojedinca, odnosno skupinu. Ljudi imaju osjećaj da ga ne mogu sami savladati (ili izaći iz krize) koristeći uobičajene mehanizme suočavanja. Može imati učinak na pojedinca, skupine ili čitave organizacije i zajednice.

Kriza je psihičko stanje uzrokovano nekim kriznim događajem i manifestira se kroz reakcije koje se mogu javiti neposredno, tijekom samog događaja, ali i kao odgođene reakcije na taj događaj. Kriza se odnosi na vrijeme koje uključuje sam krizni događaj i razdoblje reakcija nakon njega. U kriznoj situaciji javlja se osjećaj gubitka kontrole, preplavljenost osjećajima i rastresenost. Unutarnja ravnoteža je narušena i osjećaj ranjivosti izrazito je snažan.

U dosadašnjem radu vidjeli smo da izravne žrtve traumatskog događaja, ali i ljudi koji mu nisu bili izravno izloženi, već su u njega bili uključeni kao opažači ili pomagači, često bivaju traumatizirani tim događajem te počinju pokazivati znakove posttraumatskog stresa. Pritom često ostaju bez prikladne i pravodobne podrške i pomoći.

Psihološka krizna intervencija predstavlja psihološku prvu pomoć i cilj joj je stabilizirati kognitivne i emocionalne procese kod ljudi koji su bili izravno ili neizravno izloženi kriznom događaju. Time se smanjuje učestalost pojave dugoročnih negativnih učinaka tog događaja na pogođene osobe i na zajednicu u kojoj se nalaze.

Pritom valja naglasiti kako psihološka krizna intervencija NIJE psihoterapija, već preventivni postupak u cilju sprječavanja dugoročnih posljedica kriznog događaja.

Tim za psihološke krizne intervencije

Ministarstvo znanosti i obrazovanja imenovalo je članove Tima za psihološke krizne intervencije koji u slučaju kriznog događaja pokriva potrebe u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama, učeničkim domovima i visokoškolskim ustanovama. To su posebno educirani stručnjaci za pružanje psihološke pomoći ove vrste. Edukaciju ovih stručnjaka provodi Društvo za psihološku pomoć u suradnji s nadležnim ministarstvima.

 

Tim za psihološke krizne intervencije:

  1. pruža početnu podršku zajednici pogođenoj kriznim događajem u obliku konzultacija prije dolaska članova Tima u zajednicu,
  2. dolazi na mjesto događaja i primjenom specifičnih psiholoških postupaka pridonosi ublažavanju psiholoških posljedica kriznog događaja te pomaže u procesu opravka,
  3. pruža zainteresiranim stručnjacima i pomagačima edukaciju iz područja stresa, traume i psiholoških kriznih intervencija

Kada pozvati tim za psihološke krizne intervencije?

Ako se u vašoj ustanovi dogodio neuobičajeno težak događaj, kao što je:

  1. događaj u kojem je netko ozbiljno ozlijeđen ili ugrožen (na primjer: kad dijete ili djelatnik ustanove doživi ranjavanje, silovanje, talačku krizu, pokušaj ubojstva ili samoubojstva…)
  2. stradavanje sa smrtnim posljedicama (na primjer: samoubojstvo, ubojstvo, utapanje, prometna nesreća, nesretni slučaj),
  3. katastrofa u kojoj je došlo do većih šteta i/ili ljudskih gubitaka (na primjer: potres, poplava, požar),

 

Nakon ovakvih događaja javljaju se traumatske reakcije kao na primjer: vrlo intenzivan strah, bespomoćnost, tjeskoba, ljutnja, nemogućnost koncentracije na posao, učenje ili igru, zaboravljanje, razdražljivost, smušenost, poremećaji apetita, spavanja, noćne more, glavobolje, grč u želucu, teškoće s disanjem i drugo. S ovakvim reakcijama ljudi se teško nose što ozbiljno narušava njihovo uobičajeno funkcioniranje.

Krizne intervencije najdjelotvornije su ako se pokrenu što prije nakon kriznog događaja!

Koraci u aktiviranju tima za psihološke krizne intervencije

  1. Direktor u dogovoru sa zaposlenicima utvrđuje potrebu za kriznom intervencijom.
    U tu svrhu prikupite osnovne podatke o tome:
    1. Što se dogodilo?
    2. Kada se dogodilo?
    3. Gdje se dogodilo?
    4. Broj ljudi uključenih u događaj?
    5. Tko je bio izravno i neizravno uključen u događaj?
    6. U kakvom su stanju, kako reagiraju, gdje se nalaze ti ljudi?
    7. Je li neka od hitnih službi već intervenirala (policija, hitna medicinska pomoć)?
    8. Je li u ustanovi već nešto učinjeno radi ublažavanja psiholoških posljedica događaja?

  2. Direktor/kontakt osoba poslovnog subjekta informira Društvo za psihološku pomoć o kriznom događaju. Informacije o kriznom događaju pošaljite na mail krin@dpp.hr.

  3. Na temelju dostavljenih podataka izvršna direktorica u dogovoru s koordinatoricom regionalnih timova procjenjuje je li potrebna psihološka krizna intervencija ili drugi oblik usluge. Također informira direktora/kontakt osobu poslovnog subjekta o cijeni provođenja krizne intervencije i šalje ponudu.

  4. Po prihvaćanju ponude direktor/kontakt osoba poslovnog subjekta podnosi zahtjev za pokretanjem krizne intervencije.

  5. Izvršna direktorica Društva za psihološku pomoć kontaktira koordinatora regionalnog Tima za psihološke krizne intervencije te time omogućava daje suglasnost za/ odobrava pokretanje psihološke krizne intervencije.

  6. Voditelj regionalnog Tima za psihološke krizne intervencije stupit će u kontakt s direktorom/kontakt osobom ustanove i dogovoriti sve pojedinosti u vezi s organizacijom i provođenjem intervencije u ustanovi.

  7. Nakon provedene intervencije voditelj Tima dostavlja izvještaj o intervenciji u ustanovi:
    1. Direktoru/kontakt osobi
    2. Društvu za psihološku pomoć

  8. Društvo za psihološku pomoć šalje Izvještaj i račun Direktoru/kontakt osobi ustanove.

AKO NISTE SIGURNI JE LI KRIZNA INTERVENCIJA INDICIRANA ZA DOGAĐAJ KOJI SE DOGODIO U VAŠOJ USTANOVI, NAZOVITE VODITELJA REGIONALNOG TIMA ZA PSIHOLOŠKE KRIZNE INTERVENCIJE

ZA VAŠU ŽUPANIJU ILI DRUŠTVO ZA PSIHOLOŠKU POMOĆ WWW.DPP.HR I POTRAŽITE SAVJET.