Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

20 godina psiholoških kriznih intervencija

20 godina psiholoških kriznih intervencija

 

Prije 20 godina, točnije 11.5.1995., članovi Društva za psihološku pomoć proveli su prvu psihološku kriznu intervenciju u Hrvatskoj.

U svojoj knjizi „Psihološka prva pomoć nakon kriznih događaja: vodič kroz psihološke krizne intervencije u zajednici“ (Slap, 2012) Lidija Arambašić opisuje događaj nakon kojeg je uslijedila ta prva intervencija:

„(Intervencija je) provedena nakon što je početkom svibnja 1995. godine…, tijekom raketiranja Zagreba, u dvorište gimnazije u Križanićevoj ulici… pala raketa punjena takozvanim zvončićima – potencijalno ubilačkim napravama, koji su se rasuli po dvorištu škole… i po školskim hodnicima. Učenici i osoblje škole (ukupno njih više od tisuću) brzo su i uspješno evakuirani iz školske zgrade, nitko od njih nije bio ozlijeđen pa se činilo i da se nikome ništa nije dogodilo. Nastava je bila prekinuta nekoliko dana da bi se zgrada potpuno pregledala i očistila od  zvončića. Dan-dva prije nego što je škola trebala nastaviti s radom postalo je jasno da se sudionicima tog događaja ipak zbilo nešto jako teško.“ (str. 3)

Zbog okolnosti u kojima je škola tada radila (otpor uslijed neznanja i nerazumijevanja), s uplašenim i zabrinutim učenicima i nastavnicima nisu obavljeni ni predloženi grupni ni individualni razgovori sa stručnjacima DPP-a, već je psihologinja dobila detaljne upute kako da razgovara s učenicima kad se vrate na nastavu. Jedan grupni razgovor obavljen je sa samo nekoliko nastavnika. Konačno, učenike koji su se osobito teško nosili s traumom, psihologinja škole uputila je na individualne razgovore u Savjetovalište Društva za psihološku pomoć.

Današnje psihološke krizne intervencije obuhvaćaju osmišljen skup aktivnosti kojima se pruža podrška ljudima i zajendicama u krizi nakon traumatskih događaja i namijenjene su svima koji su neposredno ili posredno bili izloženi kriznom događaju. Danas se sustavno provode u ustanovama odgoja i obrazovanja, vojsci, policiji te u nekim tvrtkama, bankama i sl. Ove intervencije provode samo posebno osposobljeni stručnjaci pomagačkih zanimanja. DPP koji je osmislio ovaj model pružanja podrške u kriznim situacijama educirao je oko 350 stručnjaka (psihologa, socijalnih radnika, pedagoga, socijalnih pedagoga i dr.), od kojih je danas aktivno njih stotinjak. Članovi kriznog tima raspoređeni su u regionalnu mrežu koja pokriva cijelu Hrvatsku. U ovih 20 godina provedeno je 250 intervencija nakon događaja kao što su prometne nesreće, ubojstva i samoubojstva, oružane pljačke te različiti događaji u kojima je bio ugrožen život. U tom periodu nastao je i priručnik Psihološke krizne intervencije (ur. Arambašić, L.; DPP, 2000) kao i gore citirana knjiga. Izrađeno je 10 letaka namijenjih učenicima, nastavnicima, roditeljima i dr.

Nakon 20 godina našeg rada, na mrežnoj stranici Ministarstva znanosti obrazovanja i sporta objavljen je Protokol za pokretanje kriznih intervencija kao i elektronička adresa za prijavu potrebe za kriznom intervencijom (krizne-intervencije@mzos.hr).

Potreba za kriznom intervencijom sve više se prepoznaje i potvrđuje kao korisna intervencija za brži povratak zajednice i pojedinaca u svakodnevno funkcioniranje. Sve više škola, tvrtki (banke, tvornice i dr.), organizacija javlja se za pomoć nakon traumatskih događaja u njihovim sredinama.

Društvo za psihološku pomoć nastavlja s edukacijama, supervizijom i podrškom članova kriznih timova. MZOS i Ured za upravljanje u hitnim situacijama Grada Zagreba trenutačno financijski podržavaju educiranje novih članova Tima za krizne intervencije, a zainteresiranih stručnjaka za edukaciju sve je više, što obećava održivost kriznih intervencija i u budućnosti.[:en]Prije točno 20 godina, 11.5.1995., članovi Društva za psihološku pomoć proveli su prvu, psihološku kriznu intervenciju u Hrvatskoj.

Tu je intervenciju opisala Lidja Arambašić u svojoj knjizi „Psihološka prva pomoć nakon kriznih događaja: vodič kroz psihološke krizne intervencije u zajednici“ (Slap, 2012).
„(Intervencija je) provedena nakon što je početkom svibnja 1995. godine…, tijekom raketiranja Zagreba, u dvorište gimnazije u Križanićevoj ulici… pala raketa punjena takozvanim zvončićima – potencijalno ubilačkim napravama, koji su se rasuli po dvorištu škole… i po školskim hodnicima. Učenici i osoblje škole (ukupno njih više od tisuću) brzo su i uspješno evakuirani iz školske zgrade, nitko od njih nije bio ozlijeđen pa se činilo i da se nikome ništa nije dogodilo. Nastava je bila prekinuta nekoliko dana da bi se zgrada potpuno pregledala i očistila od zvončića. Dan-dva prije nego što je škola trebala nastaviti s radom postalo je jasno da se sudionicima tog događaja ipak zbilo nešto jako teško.“ (str. 3)

Naime, nazvala nas je psihologinja škole govoreći da je škola… u stanju psihičke krize, tj. da učenici i nastavnici na različite načine poručuju da se jako boje ući u školsku zgradu i da su jako zabrinuti zbog mogućih zaostalih zvončića. Kolegica nije znala kako da pomogne uplašenim i zabrinutim učenicima i nastavnicima pa je potražila našu pomoć. Isto tako, znala je da nešto treba hitno poduzeti budući da se bližio kraj školske godine za maturante, zbog čega je s nastavom trebalo započeti što brže i to tako da i nastavnici i učenici na njoj budu maksimalno koncentrirani. … Ponudili smo grupne razgovore zasebno s nastavnicima i učenicima te mogućnost individualnih razgovora u kojima bismo im pomogli da doživljen traumatski/krizni događaj što lakše i što brže integriraju u svoje životno iskustvo i tako se što lakše/brže vrate u svoj uobičajeni školski život. … Psihologinju škole detaljno smo uputili kako će razgovarati s učenicima kad se vrate na nastavu, a grupni razgovor s nastavnicima ipak smo održali i to s nekoliko njih (od ukupno 50-ak) koji su u školu došli u svoje slobodno vrijeme. Tada smo napisali i prvu verziju letaka za učenike i nastavnike. Naime, budući da ih nismo uspjeli sve izravno kontaktirati, ti su leci ipak koliko-toliko poslužili u njihovu snalaženju unutar traumatskog događaja, kao normalizacija njihovih reakcija i kao upute kako mogu sami sebi pomoći. Konačno, učenike koji su se osobito teško nosili s traumom, psihologinja škole uputila je na individualne razgovore u Savjetovalište Društva za psihološku pomoć.“ (str.

Današnje psihološke krizne intervencije obuhvaćaju osmišljen skup aktivnosti kojima se pruža podrška ljudima i zajendicama u krizi nakon traumatskih događaja. Provode se sustavno u ustanovama u odgoja i obnrazovanja, u tvrtkama i sl. DPP je educirao ukupno oko 300 stručnjaka (psihologa, socijalnih radnika, pedagoga, socijalnih pedagoga), od kojih je danas aktivno njih stotinjak. Članovi kriznog tima raspoređeni su u regionalnu mrežu koja pokriva cijelu Hrvatsku. U ovih 20 godina provedeno je 250 intervencija nakon događaja kao što su prometne nesreće, ubojstva i samoubojstva, oružane pljačke te različitih događaja u kojima je bio ugrožen život. U tom periodu nastao je i priručnik Psihooške krine intervencije (ur. Arambašić, L.; DPP, 2000) kao i gore citirana knjiga. Izrađeno je 10 letaka namijenjih učenicima, nastavnicima, roditeljima i dr.

Nakon 20 godina na mrežnoj stranici Ministarstva znanosti obrazovanja i sporta nalazi se Protokokl za pokretanje kriznih intervencija kao i elektronička adresa za prijavu potrebe za kriznom intervencijom (krizne-intervencije@mzos.hr).

Potreba za kriznom intervencijom sve više se prepoznaje kao korisna intervencija za brži povratak zajednice i pojedinaca u svakodnevno funkcioniranje. Sve više škola, tvrtki (banke, tvornice i dr.), organizacija javlja se nakon traumatslih događaja u njihovim sredinama.

Društvo za psihološku pomoć nastavlja s edukacijama, supervizijom i podrškom članova kriznih timova. MZOS i Ured za upravljanje u hitnim situacijama Grada Zagreba trenutačno financijski trenutačno podržavaju educiranje novih članova Tima za krizne intervencije, a zinteresiranih stručnjaka za edukaciju sve je više, što obećava održivost kriznih intervencija.